Monday 22 August 2011

untukmu yang sedang membaca..




rasulullah SAW bersabda:
"adakah kamu semua mengetahui siapakah orang yang muflis?"

lalu para sahabat menjawab:
"muflis dalam kalangan kami ialah orang yang tidak berduit dan tidak memiliki sebarang harta.



lantas baginda menerang makna muflis yang sebenar..:

"orang yang muflis dalam kalangan umatku ialah seseorang yang dibangkitkan di akhirat kelak bersama-sama dengan pahala solat, puasa dan zakat.

Namun pada masa yang sama, dia juga membawa dosa memaki hamun orang lain, memfitnah, memakan harta orang, menumpahkan darah dan memukul orang. sewaktu perbicaraan, diambil pahala si muflis tadi dan dibayar kepada mangsa-mangsa tersebut. Dan sekiranya telah habis pahalanya, diambil pula dosa-dosa mangsanya, lalu dibebankan kepada si muflis. kemudian dia dihumban ke neraka!"


(HR Abu Hurairah, no.2581)


***


buat mereka yang saya sayangi, sahabat-sahabat. dengan penuh rasa rendah diri dan kehinaan atas segala kesilapan & kesalahan yang mungkin sedikit sebanyak melukakan hati kalian, membuat hati kalian gundah..apatah lagi sehingga air mata kalian tumpah atas kebodohan saya, saya memohon ampun dan maaf.

saya terkedu, kaku bila terbaca hadith di atas. ya, bekalan pahala sudah tentu tak sebanyak mana..apatah lagi bakal dibebani dosa-dosa saya terhadap kalian..sungguh, saya gerun. malaikat maut mungkin datang menjemput saya, bila-bila masa sahaja.

andai saya 'pulang' sebelum saya sempat bertemu dengan kalian, maka..maafkanlah kesilapan yang pernah saya lakukan terhadap kalian, halalkanlah jika pernah saya meminjam barang kalian tapi tidak memulangkan. mungkin saya lupa. atau sengaja buat-buat lupa..allah, betapa hina diri ini.

andai pernah saya melukakan hati kalian, sehingga kalian menangis disebabkan perlakuan saya, sungguh..tak dapat saya gambarkan penyesalan saya terhadap sikap saya yang terlalu mengikut nafsu..tapi apakan daya, masa tak boleh diundur. segan saya untuk berjumpa kalian dengan dosa yang saya bawa..apatah lagi untuk meminta maaf atas kesalahan saya yang mungkin memberi kesan buruk dalam kehidupan kalian.

andai pernah kita berselisih faham..percayalah, itu sebenarnya membuatkan kita lebih mengenali hati budi masing-masing & menerima kelemahan serta kekuatan yang ada. saya minta maaf jika dalam perselisihan itu, hati saya terlalu keras untuk mengalah. maafkan saya..

andai pernah kita bertelingkah..dan saya meninggikan suara; Tuhan..sungguh saya akui kelemahan saya dalam mengawal emosi. saya akui sifat buruk saya yang kadang-kadang pemarah sehingga tak memikirkan hati orang lainn yang mungkin terluka..

andai pernah saya menegur kalian; dengan cara yang tidak kalian senangi..saya mohon keampunan. niat saya cuma satu..saya banyak melakukan kesilapan & saya tidak mahu lihat kesilapan saya diulang oleh kalian. tapi kini saya harus akui; pengalaman adalah guru yang terbaik. mungkin cara saya salah..saya mohon maaf..

andai saya pergi dulu, redhakan pemergian saya. maafkanlah..walaupun saya kira mungkin kesalahan saya terlalu sukar untuk kalian lupakan.


kalian, sahabat-sahabatku yang aku cintai. yang bersamaku saat duka & tawa. yang bersamaku saat seisi dunia meminggirkanku....




saya,
Noor Faradzela binti Mohamad..
memohon seribu keampuanan & kemaafan.
atas segala kesilapan & kebodohan yang pernah saya lakukan..






salam kasih sayang & penuh kerinduan buat sahabat-sahabatku sekalian.
SKSS - SRASS - SAMBEST - Tamhidi 2009/2010 - FPg kini...

7 comments:

hanimyusra said...

nora!!!!
terharu.....sob3..
tengs 4 evrytin' nora!
u r alwayz in my heart!
forever n ever...
argh!mate aku trase pedih...huuu...

dr.mya said...

ya, betul.

kita akan jadi seorang yang muflis andai setiap amal yang kita lakukan menjadi seperti 'haba'am mansuro', debu2 yang berterbangan pada akhirnya.

dan ketika itu, kitalah orang yang yang paling rugi.rugi, serugi-ruginya.

astaghfirullah..

asmaa' binti ahmad jafree said...

entry ini membuatku terasa sebak..nora..saya dah maafkan semua salah silap kawan2 saya..di kesempatan ini juga saya dengan hina dan rendah diri ingin meluahkan ampun dan maaf untuk segala kesalahan saya yg disedari atau tidak..ya allah..lembutkanlah hati2 kami untuk saling memaafkan..lembutkanlah hati kami untuk memberi maaf dan menerima maaf hamba hambamu..

maafkan juga jika selama ni saya sombong dan ego terhadap org di sekeliling saya..terlalu kerdil diri ini berbanding org lain..

ya..saya pun xnak tunggu sehingga nyawa di kerongkongan untuk bertaubat kerana sudah xda gunanya..

kawan2 semuanya..maafkan asmaa'..maafkan asmaa'..

Anonymous said...

T.T

IS.amirah said...

terfikir betapa ramadhan itu bulan yang mulia..
kita manusia biasa..hamba..tiada yang sempurna..
maafkan juga salah aku dan kawan-kawan yang lain ye :)

zisizfashunn said...

nono (dan semua2)..aq minta maaf byk2..compare mulut ko, mulut aq lagi byk cili..lagi segan..xd medium, aq gne blog ko eh T_T

selamat hari raya

~H.u.r a.L 'a.i.N~ said...

maafkan juga diri ini, wahai sahabat:)

kalau ade pun kesalahan terhadap diri ini, saya sudah memaafkan.

hu~

jazakillah nora
sama2 kita jadi muslimah solehah ye!